דניאלה קאופמן-דיאטנית מומחית
דניאלה קאופמן

סוכות

חג הסוכות הוא אחד מ'שלושת הרגלים', הוא נמשך שבעה ימים. בחג הסוכות שלוש מצוות מיוחדות : ישיבה בסוכה, נטילת ארבע מינים ושמחת תורה.
ארבעת המינים הם : לולב, לפחות 3 הדסים, שתי ערבות ואתרוג.
כמו בכל חג , גם ביום הראשון של חג הסוכות עורכים סעודת חג בליל החג וביומו . בסעודה יש לקדש על כוס יין , לברך ברכת "המוציא " על 2 חלות ולאכול ארוחה חגיגית בשרית . בכל פעם שיושבים בסוכה במהלך החג ואוכלים לחם או מיני מאפה , מוסיפים ברכה מיוחדת על הישיבה בסוכה. זו מצווה לאכול את כל ארוחות החג הכוללות לחם , מיני מאפה או שתיית יין בסוכה .
הרבה פעמים נתקלתי בהימנעות מגלוטן בחולי מחלות מעי דלקתיות . האם ההימנעות חיונית?
ממחקרים קטנים עולה כי על אף שבמחקרים על בעלי חיים נראה כי צריכת גלוטן עשויה לגרום לדלקת במעי ולהגדיל את חדירות המעי ואכן בחלק מהמטופלים חלה הטבה בתסמינים עם דיאטה נטולת גלוטן , בשל היעדר מחקרים קליניים איכותיים אין להמליץ על דיאטה נטולת גלוטן. אני ממליצה ומכוונת את המטופלים לגיוון בסוגי הדגנים . ניתן לצרוך לחם ועדיף ממאפייה קטנה או עשוי בבית ללא משמרים ולגוון עם אורז, קינואה, בורגול וכוסמת . בנוסף כתוספת ניתן לאכול תפוחי אדמה או בטטה .
אתייחס בנוסף לשתיית אלכוהול ויין בפרט . יש לציין כי המחקרים סביב צריכת אלכוהול הינם קטנים. יחד עם זאת נראה כי ישנם מספר מנגנונים אשר הוכחו שאתנול משפיע על מערכת העיכול . הוכח בחלק מהמחקרים כי אלכוהול משנה את המיקרוביום של המעי ומגביר את חדירות המעי תוך אינטראקציה ישירה ועקיפה על מערכת החיסון . לעומת זאת נראה כי משקאות אלכוהוליים מסוימים כגון יין אדום עשוי להיות בעל תכונות אנטי דלקתיות, המסוגלות לסייע בשליטה על מחלות מעי דלקתיות. חשוב בנוסף לציין כי צריכת אלכוהול יכול להפריע ליעילות מספר תרופות עד לאובדן השפעה. חלק מהתרופות הללו הן מתוטרקסט , מסאלאמין (אסקול, פנטזה, רפאסל) , אזתיופרין (אימורן) וחלק מהתרופות הביולוגיות. יש להתייעץ רופא הגסטרו בקשר לצריכת אלכוהול.
ושמחת בחגך והתמודדת עם אתגרים
כל חג הוא שמח, אך חג הסוכות הוא חג שמח במיוחד. ברחבי הארץ ובעולם נערכות חגיגות שמחות במיוחד. על השמחה נאמר כי היא מפילה מחיצות ופותחת לבבות. מחלות IBD לעיתים הן מחלות שקופות. העיסוק במערכת העיכול וביציאות עלול להביך ולגרום להימנעות משיח בנידון. לעיתים החולים לא רוצים להיות עם הגבלות תזונתיות בארוחות החג ואף לא נעים להם לדבר על הנושא. אז איך נתמודד עם הקשיים שעלולים לעלות בארוחות החג?
אז ראשית איך נתמודד עם המגוון והרצון לטעום מהכל? המגוון לעיתים עלול לגרום לנו לאבד שליטה. אז מה נעשה? נארגן צלחת אחת ובה נשים כמות קטנה ממאכלים שחשקה נפשנו. כמויות קטנות ואכילה איטית גם של מזונות שבמחשבה שלנו עלולים להזיק לנו לא תשפיע לרעה. כך נוכל לשמור על פרופורציה בין מאכלים שנעימים לנו ובין חשקים ורצונות למאכלים נוספים המוגשים בארוחה.
דבר נוסף שיכול להשפיע עלינו הוא אורך הארוחות שלרוב יהיו ממושכות . זה יכול לגרום לנו לאכול בכמות גדולה מידי ולהרגשה של חוסר נוחות במערכת העיכול. אני ממליצה לאכול אכילה מודעת. לקום ולנסות לעזור למארחים ולשים לב לאיך הגוף מרגיש. אפשר מראש להתייחס לסולם רעב ושובע ולהחליט נניח שבשלב מסוים בסולם נפסיק לאכול.
אם כבר החלטתם שאתם לא נוגעים במאכל מסוים ונתקלים במשפטים כגון – "פעם בשנה זה לא יזיק " או "הכנתי את זה במיוחד בשבילך" מרבית מהאנשים נכנעים בטענה שלא נעים להם. זכרו – זהו חג שמפיל מחיצות ופותח לבבות. מי שאכפת לו ממכם יבין שאתם עושים משהו בשביל עצמכם. זכרו שבסופו של יום האחריות על ההרגשה שלכן היא שלכם. קחו אחריות על האכילה שלכם.
אל תגיעו רעבים!! דאגו להגיע שבעים יחסית בכדי שתוכלו לשלוט באכילה שלכם. בנוסף תוכלו תמיד להביא מאכלים שטובים לכם ולהציע לכולם . תאמינו לי הם ישמחו ויעריכו זאת. מניסיון.
כך תוכלו להנות ולשמוח והכי חשוב לשמור על הבריאות שלכם ולהימנע מחוסר נוחות במערכת העיכול.

חג שמח לכולם

לפרטים נוספים צלצלו

או מלאו את הטופס ואחזור אליכם בהקדם

דניאלה קאופמן

מאמרים שעשויים לעניין אותך

חגי תשרי

חגי תשרי הגיעו ועימם החגים מלאי השמחות , ארוחות משפחתיות, טיולים ופעילויות. הארוחות המשפחתיות מלאות

קראו עוד »

סוכות

חג הסוכות הוא אחד מ'שלושת הרגלים', הוא נמשך שבעה ימים. בחג הסוכות שלוש מצוות מיוחדות

קראו עוד »

מפת הגעה

הראשונים 15 הוד השרון

לתאום פגישה צלצלו

או מלאו את הטופס ואחזור אליכם בהקדם

לוגו של וואטסאפ
דילוג לתוכן